Bel ons op +31 88 23 02 300
Klantverhaal

Bijna dertig jaar trouwe dienst: ‘Nooit meer anders’

Interview met

Gemeente Capelle aan den IJssel Ton Lafranca
Voormalig Senior Beleidsadviseur

Diensten in deze case

  • APPA-pensioen en -wachtgeld

Samenvatting

Gemeente Capelle aan den IJssel en Raet werken al sinds 1989 met elkaar samen. We vragen Ton Lafranca, voormalig seniorbeleidsadviseur arbeidsvoorwaarden (inmiddels met pensioen) van gemeente Capelle aan den IJssel, hoe het komt dat de samenwerking met Raet al bijna dertig jaar lang standhoudt. Ton: “Onze samenwerking begon in 1989 met het uitbesteden van de pensioenadministratie. Sinds 1999 zijn we steeds meer diensten gaan uitbesteden, zo neemt Raet voor ons het hele werk rondom APPA-pensioenen en -wachtgelden uit handen. Het contact is al die tijd onveranderd gebleven; vriendelijk, snel, persoonlijk en uiterst specialistisch!”

APPA-pensioen en -wachtgeld

Voor overheidsinstellingen worden pensioenen en wachtgelduitkeringen (werkloosheidsuitkeringen) voor politieke bestuurders geregeld in de Algemene Pensioenwet Politieke Ambtsdragers (APPA). Omdat wethouders niet aangesloten zijn bij het pensioenfonds voor de overheid en het onderwijs (ABP), moeten gemeenten zelf een pensioenvoorziening reserveren. Raet helpt gemeente Capelle aan den IJssel met het opzetten, bijhouden en uitvoeren van de activiteiten die uit de APPA voortvloeien, waaronder de pensioen- en wachtgelden, maar ook met de uniforme pensioenoverzichten (UPO’s) en voorzieningsberekeningen.

Het móet gewoon goed gaan

“Het toekennen van wachtgelden en pensioenen móet gewoon goed gaan. Als gemeente wil je niet voor onaangename verrassingen komen te staan.” 

“Vroeger was alles een stuk eenvoudiger, maar in de loop der tijd is er qua regelgeving zoveel veranderd. Denk bijvoorbeeld aan de APPA die in 2001 gewijzigd is. Waarmee moet je nu rekening houden? Hoe worden de regels toegepast? Gaat het op de juiste manier? Is het transparant? Doen wij het wel goed als gemeente? Bij bestuurders ligt het per definitie gevoelig. Zeker als je gevoed wordt met berichten dat sommige gemeentes geconfronteerd worden met hele vervelende dingen omdat ze hun zaken niet op orde hebben. Het toekennen van wachtgelden en pensioenen móet gewoon goed gaan. Als gemeente wil je niet voor onaangename verrassingen komen te staan. Daarom hebben we op een gegeven moment gezegd; ‘Waarom doen we zo moeilijk? Laten we nou álles wat met pensioenen te maken heeft bij Raet onderbrengen.” 

“Als gemeente is het heel fijn om een zakelijke partner te hebben van wie je op aan kan. Een partner die alles goed regelt binnen bepaalde termijnen, maar ook waar je terecht kunt met inhoudelijke vragen. Zowel met vragen over de veranderde regelgeving, als met vragen die we regelmatig krijgen van wethouders. Voor de gemiddelde medewerker is pensioen een uiterst lastig onderwerp, een ver-van-je-bed-show. Voor wethouders is dat niet anders. Er zijn maar weinig wethouders die weten hoe de APPA-pensioenregeling er uitziet, laat staan dat men weet op welk pensioen men straks kan rekenen. Hierover moet je goed geïnformeerd worden, zodat je wethouders hierin kunt begeleiden.”

”De vriendelijkheid, de professionaliteit en de snelheid zijn bij Raet gewoon nét even anders.”

“Wij proberen de pensioenbewustheid onder wethouders groter te maken. Tegenwoordig heb je zoveel soorten pensioenen, het wordt er niet makkelijker op. Zoiets als de overgang van eindloon naar middelloon bijvoorbeeld. Een wethouder wil weten wat dat inhoudt, wat hij of zij ervan merkt. Maar ook, wat is voorwaardelijk pensioen? Wat gebeurt er met het APPA-pensioen als een wethouder bij een andere werkgever aan de slag gaat, hoe wordt het pensioen overgedragen? Oftewel wat is de zin van waardeoverdracht? Bestaat er een overzicht van een pakketvergelijking? Of heel concreet; hoeveel krijgt ‘wethouder A’ straks aan pensioen en wat krijgen zijn of haar nabestaanden? Met dit soort vragen kan ik altijd terecht bij Raet. Jullie helpen ons door snel antwoord te geven in een hele heldere taal. Ik bedoel als wij het begrijpen, begrijpen de wethouders het ook.” 


Minder kopzorgen

“Voor de gemeente Capelle aan den IJssel was het een behoorlijke wijziging om de APPA-pensioenen en –wachtgelden neer te leggen bij Raet. Maar het is zo fijn om deze diensten uit te besteden. Je hebt een stuk minder kopzorgen omdat alles goed en op tijd wordt geregeld. Door uit te besteden hebben we ook veel meer tijd om interne werkprocessen te optimaliseren.”  

Nooit meer anders

“Rondneuzen hoe andere gemeentes hun pensioenen en wachtgelden geregeld hebben, doen we niet. Wat is de noodzaak? We zijn al zolang partners. De relatie die we hebben opgebouwd is warm en hecht. Begin dit jaar heb ik jullie klanttevredenheidsonderzoek ingevuld en Raet beoordeeld met een negen. Dat klinkt misschien verdacht, maar ik heb heus geen relatiegeschenk gekregen hoor”, grapt Ton tussendoor. “Dat cijfer is echt gemeend. De vriendelijkheid, de professionaliteit en de snelheid zijn bij Raet gewoon nét even anders. Zowel het contact via de mail als via de telefoon en in persoon is sinds 1989 onveranderd gebleven en dat blijf ik waarderen!” 

Volg ons

Visma heeft een overeenkomst getekend om voor minstens 5 jaar de titelsponsor te worden van de Nederlandse schaats-… https://t.co/BxLg34y1Qc