Bel ons op +31 88 23 02 300
Klantverhaal

AAG zet vol in op kennisintensieve dienstverlening met slimme software van Raet

Interview met

AAG Ben Trienekens
Directeur

Producten in deze case

  • Youforce

Samenvatting

Voor hun HR-dienstverlening werkt AAG intensief samen met Raet. Ben: “Een sterk partnership vereist continue ontwikkeling en innovatie, waarin je elkaar weet te vinden en samen optrekt."

AAG ondersteunt en adviseert zorgorganisaties bij en over de financiering, digitalisering van HR-processen en ICT-oplossingen. Ook helpen ze hun zorgklanten met vastgoedconcepten, facilitaire inrichtingen en adviezen. Met AAG directeur Ben Trienekens zoomen we in op het uitbesteden van HR-processen en hoe Raet als partner hen daarin ondersteunt. Daarnaast verklapt Ben de kracht van AAG en neemt hij ons mee in hun toekomstplannen.

“Zolang we bestaan doen we aan HR outsourcing”, zegt Ben. “We bestaan sinds 1962, dus we hebben al meer dan 55 jaar ervaring met uitbesteden. De vraag om outsourcing in de zorg- en welzijnssector is groot. We zien dat onze klanten continuïteit belangrijk vinden, en dat de processen rondom personeel en salaris steeds meer worden gestroomlijnd. Maar ook tijdwinst is van belang. Door processen uit te besteden, hoeven onze klanten bijvoorbeeld alleen nog maar mutaties in te voeren in Youforce. Wij doen de controle en verwerking. Dit geeft hen meer ruimte om te focussen op hetgeen waar ze goed in zijn, namelijk het leveren van goede zorg.”

Dichtbij de klant

Naast dat AAG klanten volledig ontzorgt met outsourcing, ondersteunen ze ook klanten die zélf hun HR- en salarisadministratie doen. AAG levert en implementeert voor deze klanten alleen de software van Raet. Ben: “Aan elke klant besteden we veel tijd en aandacht. We luisteren goed naar ze en weten daardoor waar hun behoefte ligt. Die behoefte is vooral kennis vergaren. Daarom organiseren we regelmatig workshops, bijvoorbeeld over nieuwe wet- en regelgeving en veranderingen in cao’s. Sinds kort zijn we ook gestart met een training over People Analytics. Hoe voorspel je als zorgorganisatie wie binnenkort weggaat, wie blijft en waarom? Wie wordt succesvol, wie stroomt door? We houden graag die aansluiting met de toekomst en willen onze klanten daarin meenemen en ondersteunen.”

"Als AAG zetten we echt in op kennis. Met deze adviserende en informerende rol onderscheiden we ons ook. We houden niet van roeptoeteren en het vervolgens niet waar kunnen maken."

Maar we delen ook de broodnodige kennis over salarisadministratie. Dat hebben onze klanten gewoon nodig. Ze krijgen daarom naast innovatieve nieuwsbrieven praktijkopleidingen aangeboden, bijvoorbeeld een training on-the-job Youforce of een eindejaarstraining. Dat doen we veelal in de vorm van een hands-on incompanytraining vanuit de CEDEO-gecertificeerde AAG Opleidingen. We zien dat dit steeds meer de trend gaat worden. Geen lange driedaagse opleidingen, maar korte workshops waarna de klant direct aan de slag kan. Zoals je ziet, als AAG zetten we echt in op kennis. Met deze adviserende en informerende rol onderscheiden we ons ook. We houden niet van roeptoeteren en het vervolgens niet waar kunnen maken.

Versterken door te digitaliseren

Voor hun HR-dienstverlening werkt AAG intensief samen met Raet. Ben: “Een sterk partnership vereist continue ontwikkeling en innovatie, waarin je elkaar weet te vinden en samen optrekt. Zo zijn we druk bezig met het implementeren van extra modules in Youforce, de HR-cloudsoftware van Raet. Daar werkt een grote groep medewerkers van AAG aan, die ook weer nauw samenwerkt met de mensen van Raet. Die communicatie verloopt echt heel goed.”

Naast de samenwerking is Ben erg blij met het systeem. “Vanaf 1990 hebben we een samenwerking met Raet en in 2011 zijn we met Youforce begonnen. Het is een bewezen concept, betrouwbaar en vernieuwend. Doordat het één portaal is dat centraal wordt onderhouden, hoeft de klant weinig handelingen te doen. Het gebruiksgemak is groot waardoor de klant echt ontzorgd wordt. Het is jammer dat niet alle zorgorganisaties er gebruik van maken”, grapt Ben. “Dat lees je ook terug in jullie HR Benchmark-onderzoek. Sommige zorgorganisaties hebben die digitaliseringslag nog niet gemaakt of zijn door bezuinigingen minder gefocust op het secundaire proces. Maar juist de kwaliteit van die secundaire processen, ondersteunt de primaire processen.”

"Het gebruiksgemak is groot waardoor de klant echt ontzorgd wordt. Het is jammer dat niet alle zorgorganisaties er gebruik van maken.”

“Met Youforce is heel veel mogelijk, alleen lang niet alle zorginstellingen halen het maximale eruit. Daarom organiseren we regelmatig inspiratiesessies in de Verkadefabriek in Den Bosch. Zo houden we onze klanten aangesloten. Die sessies gaan bijvoorbeeld over Youforce modules als ‘Self Service’, ‘Werving en Selectie’, ‘Verzuimmanagement’ of de ‘Talentsuite’. Tijdens zo’n sessie delen we de nieuwe ontwikkelingen en maken we de klanten bewust van wat er allemaal mogelijk is in het systeem.

Ben benadrukt dat het echt belangrijk is om continue met de klant bezig te zijn. “Alleen dan kun je processen verbeteren”, vindt Ben. “Als klanten eenmaal werken met Youforce, komen ze ook met vragen terug. Zo willen ze bijvoorbeeld een workflow hebben voor de registratie van vrijwilligers. Je blijft als het ware continue bezig om de klant zo optimaal mogelijk te bedienen. Daarnaast ontwikkelen de applicaties van Raet ook steeds verder. Over die updates moet je – als dienst - de klant direct informeren. Dan kunnen ze ook weer sneller en gemakkelijker werken.”

Stip op de horizon

"Ons doel is om te optimaliseren en daarmee bedoel ik; met hetzelfde aantal medewerkers meer klanten bedienen die graag een interne optimalisatieslag maken. En met een innoverende partner zoals Raet, zodat je de slagkracht kunt houden."

“Wat onze toekomstplannen betreft zijn we graag hét outsourcingcentrum in de zorg. Dat is de stip op de horizon. We zijn een kenniscentrum en willen graag klanten ontzorgen. Maar de ambitie om bijvoorbeeld alle academische ziekenhuizen van Nederland te bedienen, hebben we niet. We zijn 170 man sterk en als we groeien naar 200 man is dat prima. Ons doel is om te optimaliseren en daarmee bedoel ik; met hetzelfde aantal medewerkers meer klanten bedienen die graag een interne optimalisatieslag maken. Dan kom je al een heel eind. En met een innoverende partner zoals Raet, zodat je de slagkracht kunt houden.

Én met een verhaal dat er toe doet. Een onderscheidend verhaal waar ook best een beetje fun in mag zitten. We werken voor zorg- en welzijnsorganisaties in heel Nederland, maar zijn tenslotte een Brabants bedrijf. Het verhaal kan nu nog beter bekken, maar daar zijn we druk mee bezig. We zijn goed in wat we doen en focussen ons daarop. Door de focus op zorg en welzijn groeien we in outsourcing en breder dan alleen in salaris- en personeelsadministraties. Ook op het gebied van HRM, zo ondersteunen we nu steeds meer klanten bij strategische HRM-vraagstukken. We zien dat onze markt in rap tempo verandert. Niet alleen de financiering, digitalisering van HR-processen, ICT-oplossingen en adviesvragen, ook de vastgoedconcepten, facilitaire inrichtingen en adviezen. Met deze ontwikkelingen loopt AAG steeds voorop. We zijn innovatief doordat we klantvragen doorgronden en kennis daarover delen. Dat blijven we doen in de toekomst en altijd in het belang van onze klanten, want die staan centraal!”

Volg ons

Vanaf april 2018 doet Raet de gehele pensioenuitkeringsadministratie van Pensioenfonds Grontmij. "Dat veel partijen… https://t.co/eZSDjcVkZn