Bel ons op +31 33 45 06 506
Blog

De toekomst van HR: human of robot?

Veranderingen gaan razendsnel, zo ook binnen de HR-branche. Ben je er klaar voor om samen met ons op de trein naar de toekomst te stappen? Mijn naam is Hans Janse en ik leid de innovatie en marktanalyses binnen Raet. In deze blogreeks blik ik vooruit en schets ik een beeld van HR in 2020. Voor welke uitdagingen komen organisaties te staan en wat gaat er veranderen? Wat zijn de trends en hoe kunnen we ons daarop voorbereiden? In deze laatste blog ga ik in op de toekomst van werk. Want wat gaat er allemaal gebeuren op het gebied van kunstmatige intelligentie (KI) en robotisering? Welke gevolgen heeft dat voor HR?

“De techniek wordt al toegepast in hedendaagse producten en diensten zonder dat we het doorhebben.” 

De media staan er bol van: kunstmatige intelligentie en robotisering. Veel mensen denken dan al snel aan futuristische robots, maar niets is minder waar. De techniek wordt al toegepast in hedendaagse producten en diensten zonder dat we het doorhebben. Neem bijvoorbeeld Apples ‘Siri’. Vraag Siri hoe lang de reistijd van Amsterdam naar Eindhoven is en de assistent koppelt de actuele reisgegevens aan jouw vraag en je krijgt direct te horen dat de reis momenteel 1 uur en 45 minuten duurt.

Het waait niet over

“Deze trends gaan absoluut impact hebben op de arbeidsmarkt.” 

KI en robotisering brengen ook veranderingen op de werkvloer. Sterker nog, deze trends gaan absoluut impact hebben op de arbeidsmarkt. De techniek zorgt voor het automatiseren van complexe, menselijke handelingen. De verschillende typen devices met slimme software reageren op data of impulsen uit de omgeving en nemen op basis daarvan zelfstandig beslissingen. De apparaten nemen waar, kunnen leren, plannen en lossen problemen op. Ze nemen menselijke arbeid over. KI en robotisering vinden op steeds grotere schaal plaats en de verwachting is dat dit iedereen binnen de organisatie gaat treffen. Banen die door robots uitgevoerd gaan worden, verdwijnen voor mensen. Er zijn onderzoeken waarin gesteld wordt dat tussen nu en 2025, veertig procent van alle huidige banen door robots worden overgenomen. Dit voelt wellicht als een bedreiging, want de verwachting is niet dat deze trend overwaait. Maar is dit reden tot paniek? Als je het mij vraagt niet.

Onze banen zijn altijd in ontwikkeling geweest. Denk maar eens aan de middeleeuwen waar monniken boeken met de hand schreven. De komst van de boekdrukkunst veranderde dit en de monniken konden zich focussen op andere zaken. Nu gebeurt iets dergelijks. KI en robots nemen taken van ons over, maar daardoor ontstaan er voor ons weer tal van nieuwe mogelijkheden. Er gaan dus zeker banen verdwijnen. Bij repeterend en voorspelbaar werk is dat al lang aan de gang. Maar ook meer complexe beroepen worden naar verwachting in de toekomst door robots gedaan. We lezen veel over de toekomst van recruitment, want robots maken snellere en accuratere beslissingen dan mensen. Dit vraagt dus een herbezinning op arbeid en daarmee is dit zeer zeker een thema op het gebied van HR.

“KI en robots nemen taken van ons over, maar daardoor ontstaan er voor ons weer tal van nieuwe mogelijkheden."

De rol van HR

In het hele debat over de gevolgen van de robotisering, lijkt HR zich afzijdig te houden. Dat is volstrekt onterecht. Juist HR moet zich verdiepen in de toekomst van werk. Straks is er een workforce van mensen en robots die het werk doen. Dit roept direct vragen op, zoals: Hoe bereidt HR de organisatie voor op deze realiteit? Wat betekent dit voor de competenties van mensen in organisaties? Wat is eigenlijk dan nog de rol van mensen? En aan wie rapporteren de robots straks in de organisatie? Hebben mensen dan een robot als manager en kan dat juridisch ook?

Maar ook dichter bij de HR-afdeling zelf: is de HR-administratie straks volledig gedigitaliseerd? Chatbots handelen de vragen van medewerkers, verlofaanvragen en ziekmeldingen af. Salarisvoorstellen gaan via automatische data-analyse. Recruitment gaat op basis van KI-analyse van duizenden profielen per dag met een betrouwbaarder resultaat. Als HR een rol wil spelen in deze ontwikkelingen en een visie wil bouwen op de toekomst van werk, maar ook op de toekomst van HR, moet ze zich verdiepen in de deze technologieën.

“Het is voor HR echter heel belangrijk dat zij niet langs de zijlijn toekijken.” 

Waar een deur dicht gaat, gaat een raam open

Moeten we nu bang worden dat er straks voor niemand meer werk is? Ik denk het niet. Iedere introductie van technologie heeft dan wel gezorgd voor het verdwijnen en veranderen van beroepen, maar tot op heden zijn er uiteindelijk altijd meer (nieuwe) banen ontstaan dan dat er verdwenen zijn.

Het is voor HR echter heel belangrijk dat zij niet langs de zijlijn toekijken. Sterker nog, HR kan hier een positieve rol spelen door zich te verdiepen in de toekomst van werk in relatie tot technologische verandering. Dus aan alle medewerkers, managers, directieleden én HR de vraag: Ben je van plan om je te laten overspoelen? Of surf je mee op de golven van KI en robotisering?

Hans Janse
Hans Janse 03 april 2018
0

Reacties

Plaats een reactie

Hans Janse

Innovation and Market Analysis

+316 46 20 53 56

Volg ons

Kinderen, vaders, moeders, ooms en tantes van onze collega's waren afgelopen zaterdag (16 juni) allemaal welkom op… https://t.co/24FpV3GiVY