Bel ons op +31 33 45 06 506
Blog

Verandering in je organisatie begint bij gelukkige medewerkers 

Marja Duin Raet
Marja Duin 06 februari 2018

Hoe komt het toch dat plannen die op strategisch niveau worden ontwikkeld vaak lastig opgepakt worden in de rest van de organisatie? “Als mensen zich niet prettig voelen, is het moeilijk ze warm te krijgen voor veranderingen.” Michiel Alberda, Kim Cramer, Alexander Koene en Bart van de Ven vertellen over het Emotome programma. Daarmee kunnen medewerkers – en teams – positieve routines en gedrag ontwikkelen. En komen ze wél in beweging. 

“Als mensen zich niet prettig voelen, is het moeilijk ze warm te krijgen voor veranderingen.”

De tafel in het afgeschermde hoekje van het Mariapaviljoen in Den Bosch is bezaaid met borden, schaaltjes en halfvolle wijnglazen. De teamlunch is juist afgerond als ik aanschuif voor het interview. Er worden nog wat drankjes besteld. “Wil je een worteltaartje bij je thee?” vraagt Alexander Koene, om in een adem door te gaan: “Je zou met Bart en Kim spreken, maar we zijn er nu toch allemaal dus we blijven er gezellig bij. Goed?” Het gesprek ontspint zich als vanzelf. Iedereen mengt zich in het gesprek. Behalve trainee Michael. Hij zit stil, maakt af en toe een aantekening in zijn telefoon en zuigt alles in zich op als een spons.

Werkgeluk

"‘We hebben geen tijd voor geluk." 

Michiel: “Wat gaaf dat werkgeluk centraal staat in de Benchmark dit jaar! Toen we over Emotome gingen praten bij bedrijven, een jaar of vier geleden, begonnen we met de insteek werkgeluk. Daarmee kregen we wel interesse, maar op het moment dat we zeiden dat in ons programma medewerkers zélf over geluk zouden gaan praten, kwamen de tegenwerpingen: ‘Ik moet er straks 300 man uitgooien, we zijn helemaal niet zo gelukkig…’ En een veelgehoorde: ‘We hebben geen tijd voor geluk.’ Gaandeweg zijn we daarom meer nadruk gaan leggen op het feit dat Emotome mensen in beweging zet. Vanuit het principe: geluk begint bij jezelf.”

Alexander: “Ja, er is in de tussentijd echt iets veranderd. Veel meer bedrijven realiseren zich dat gelukkige medewerkers de basis zijn voor een positieve interne cultuur en daarmee voor veranderingen. Vaak zijn die veranderingen nodig vanuit de organisatiestrategie. Het merk moet dan opnieuw geladen en geactiveerd worden. Dat lukt je niet vanuit de directiekamer alleen, want de mensen zijn je merk. Als zij omarmen waar het merk voor staat en zich daar samen naar gaan gedragen, wordt het pas echt. Het is ons doel om mensen in beweging te brengen om gelukkiger én meer betrokken te zijn bij de organisatie. En dat straalt dan ook weer uit naar buiten.”

Aanstekelijk

Kim: “Natuurlijk zijn er managers die zeggen: ‘Ik ben toch niet verantwoordelijk voor het geluk van mijn mensen?’ Maar werkgeluk is gewoon geluk. Er is niet zoiets als werkgeluk versus privégeluk. Als je als manager je medewerkers faciliteert om aan hun eigen geluk te werken, dan is dat ook goed voor je organisatie: minder verzuim, betere samenwerking, hogere productiviteit, een beter imago. En als je een ander helpt, word je daar zelf ook gelukkig van. Dat is een belangrijk aspect van geluk.”

Bart: “Een positieve cultuur maak je samen. En ons programma helpt teams om die beweging te maken. De uitdaging is dat iedereen kleine dagelijkse dingetjes gaat doen die positief zijn.” Dat zien anderen dan weer en zo steek je elkaar aan.” 

Kim: “Het beste wat je kunt doen om gelukkig te worden, is ervoor zorgen dat je gelukkige mensen om je heen hebt.” 

Methode en tooling

Michiel: “Cultuurverandering is niet makkelijk. Onze methodiek en tooling zijn erop gericht om medewerkers met elkaar in dialoog te brengen en zich bewust te laten worden van de zachte factoren die het werkplezier en de betrokkenheid beïnvloeden, zoals waardering, vertrouwen, vitaliteit en creativiteit. En het aanleren van tiny habits, heel kleine laagdrempelige routines.

"Ik ben toch niet verantwoordelijk voor het geluk van mijn mensen?" 

Er zijn talloze consultants die het management van een organisatie meenemen, de hei opgaan en leuke dingen doen. Maar ze verlaten daarna de organisatie en dan valt zo’n proces vaak weer stil. Dat wilden wij niet. Dus ons programma moest aan een aantal voorwaarden voldoen. Iedereen moest het kunnen doen, om dat te ondersteunen hebben we de techniek – een digitaal platform met onder andere de Happy Scan. Verder moest men het na de introductie zelf kunnen voortzetten, daarvoor hebben we het train-de-trainerprogramma, zodat mensen in de organisatie zelf het proces kunnen begeleiden.”

Ritmiek

Bart: “Ik ben dus zo’n consultant die met teams de hei opgaat, dat is supergaaf en impactvol, maar hoe komt wat je daar bedenkt op de werkvloer terecht? Je kunt niet alle medewerkers twee dagen de hei op sturen. Maar het is wel superbelangrijk om de organisatie positief te maken en het merk tot leven te brengen. Dus de laatste uitdaging was iets te maken wat je repeterend kunt doen, zodat er een ritmiek ontstaat binnen de organisatie waardoor de verandering blijvend wordt. En je hebt die dure consultants hierdoor minder nodig. 

Happy Challenges

De scan was het vertrekpunt. Daarmee krijg je inzicht in je eigen geluksniveau. Dat is leuk, inzicht, maar het is ook belangrijk dat je het er met elkaar over gaat hebben en dat je er vervolgens ook iets mee gaat doen. Als je gedrag wilt veranderen, doe dat dan in kleine stapjes, zegt de positieve psychologie. Daartoe zijn we aan de Happy Challenges gaan werken. Iedere dag een kleine uitdaging. Die challenges moeten enerzijds mensen triggeren om nieuw gedrag te gaan uitproberen, anderzijds helpt het teams om met elkaar positief gedrag te ontwikkelen. Ze hebben dus twee kanten en dat werkt fantastisch. Want als je iets zelf verzint, heb je er eigenaarschap over en ga je het ook echt doen.”

Michiel: “Er ontstaat ook positieve peer pressure. Zoals wanneer je afspreekt elke dinsdag met het team te lunchen en tijd voor elkaar te nemen. Met zo’n routine kom je op een andere manier in contact met collega’s en er ontstaan ineens heel andere gesprekken.”

Bart: “En als je je eigen challenges in je team bespreekt, wordt het alleen maar leuker. Je steekt elkaar aan, beloont elkaar, high fives en zo raak je in een positieve vibe.”

Speels

Kim: “De een gaat er direct mee aan de slag, de ander kijkt de kat uit de boom. Dat mag, het is allemaal vrijwillig, we proberen gewoon iets op te schudden. We wilden dat ons programma luchtig zou zijn, verandering niet zou insteken vanuit probleemdenken. Positieve psychologie wil niet iets dat onder de nullijn is tot nul brengen, maar buigt zich over de vraag hoe je mensen die gewoon gezond en redelijk gelukkig zijn, naar plus 1, 2 of 3 kan brengen. En dat moet op een luchtige manier, leuk zijn om te doen. Waarom zou je anders meedoen? We maken het speels en uitdagend.”

Kleine stapjes, grote effecten

"Geluk begint bij jezelf, dus je moet er zelf iets aan doen." 

Michiel: “We zetten mensen dus in beweging vanuit het principe: geluk begint bij jezelf, dus je moet er zelf iets aan doen. De organisaties waarvoor we werken geven daarmee de regie weer aan de medewerkers. Hoe vaak zie je niet dat medewerkers achterover gaan zitten, in de slachtofferrol kruipen en tegen hun managers zeggen: “Help me maar”? Nee, begin maar zelf, met kleine stapjes. Dat bewustzijn, daar zijn wij mee bezig.”

Bart: “En al die kleine dingen samen hebben een groot effect”. Mensen die besluiten ‘Ik ga hard werken aan mijn gezondheid’ of ‘ik ga op mijn werk, maar ook daarbuiten meer aandacht besteden aan mijn vriendschappen.” 

Alexander: “Als er vertrouwen is, als er een positieve cultuur is in een team of organisatie, loont zich dat. Minder ziekteverzuim, hogere productiviteit, talenten blijven, je wordt een aantrekkelijker werkgever…”

Kim: “Je kunt als directie bovenaf plannen maken, maar als die ook matchen met dat wat van onderaf groeit, dan kun je als organisatie het verschil maken. Er komt genoeg van bovenaf. Dus het is goed dat wij bij de medewerkers beginnen.”

 
Highlights Employee Experience

Employee Experience: Hoe zorg je voor meer werkplezier.

Medewerkers presteren beter als ze gelukkig zijn en goed in hun vel zitten. Bekijk de Raet HR Benchmark resultaten
0

Reacties

Plaats een reactie

Marja Duin

Content Manager

Volg ons

26 juni vond onze Zorgdag plaats op de prachtige locatie Inn Style aan de Maarsseveense Plassen. We blikken terug o… https://t.co/gToog1aIWU