Bel ons op +31 88 23 02 300
Blog

De rol van HR in digitale transformatie

Marketing Digital
Noelia Gomez 02 juli 2018

Big Data, Machine Learning, Internet of Things, en ga zo maar door. Het zijn ‘buzzwoorden’ die we steeds vaker horen. Termen die betrekking hebben op het digitale tijdperk waarin we leven. Organisaties moeten zich aanpassen aan dit nieuwe tijdperk, maar wat betekent ‘digitale transformatie’ nu precies voor een organisatie? Wat heeft een organisatie nodig om deze transformatie te verwezenlijken? En wie neemt het voortouw, de HR-afdeling?

Waarom zou mijn organisatie een digitale transformatie moeten ondergaan?

Het is duidelijk dat veel mensen de veranderingen die zich voordoen in de markt spannend vinden. Maar zijn we ons wel bewust van wat het industriële tijdperk voor mensen in de 19e eeuw heeft betekend? Toen veranderde er zo veel. Denk aan de leegloop van het platteland en een andere manier van consumeren. Ook toen was het ongetwijfeld moeilijk om de voordelen te zien die deze veranderingen in de toekomst zouden brengen. Maar toch wist iedereen zich aan te passen en profiteerden de meesten er zelfs van.

“Daarom is nu de grootste uitdaging om de klantervaring te verbeteren. En daar biedt digitalisering kansen." 

Het doel van iedere organisatie is om winst te maken. Daar zijn we het denk ik allemaal mee eens. We moeten steeds productiever worden; een idee dat nog uit het industriële tijdperk stamt. Maar tegenwoordig zijn we ons veel bewuster van de klant en hoe deze het succes van onze producten bepaalt. De klant staat tegenwoordig centraal in onze bedrijfsvoering. Daarom is nu de grootste uitdaging om de klantervaring te verbeteren. En daar biedt digitalisering kansen.

Zo vervangt een smartphone tegenwoordig wel tien andere hulpmiddelen, zoals een telefoon, camera, videocamera, horloge, agenda, etc. Voorheen bijna allemaal losse producten; nu komen ze in de vorm van een app samen. Een mooi voorbeeld van hoe technologie ons helpt de klantervaring te verbeteren.

Maar hoe zetten we nu de eerste stap?

HR, het startpunt van de digitale transformatie

Het is duidelijk dat we niet zonder technologie kunnen om deze transformatie te realiseren. Op de HR-afdeling is software om HR-zaken te regelen, waarmee je het beschikbare talent op effectieve wijze kunt organiseren en je plannen en strategieën kunt optimaliseren op basis van data onmisbaar.

Zo zal het ook op andere afdelingen gaan die hulpmiddelen krijgen aangereikt om hun processen te digitaliseren. Maar deze hulpmiddelen hebben alleen nut als ze worden bediend door mensen die digitaal onderlegd zijn.

Daarom is de HR-afdeling de eerste die bewust moet worden van de digitale transformatie. En die het transformatieplan in gang moet gaan zetten. Digitale transformatie begint bij het trainen van medewerkers om zich aan te kunnen passen en te ontwikkelen.

“Benut en ontwikkel juist het talent dat je in huis hebt.” 

Laat medewerkers hun angst voor verandering overwinnen

Veel medewerkers zien deze verandering als een bedreiging. Want als machines mijn werk overnemen, dan ben ik toch overbodig? Denk dus na over de digitale vaardigheden die je nodig hebt voor nieuwe processen. Neem niet meteen allemaal nieuwe medewerkers aan, maar benut en ontwikkel juist het talent dat je in huis hebt.

Daarom is het belangrijk om een integratieplan te maken dat begint met transparantie. Een plan waarin de voordelen van de transformatie duidelijk worden. Niet alleen voor het bedrijf, maar ook voor je medewerkers. Laat je teams weten hoe hun afdeling er na de digitalisering uit gaat zien en welke vervolgstappen er komen. In dit plan moeten we strategieën opnemen om de zachte factoren te verbeteren. Zo leren medewerkers zichzelf beter kennen en krijgen ze meer inzicht in hun groeimogelijkheden.

Wie niet meegaat met zijn tijd verdwijnt

“Wil je als organisatie vooruitstrevend zijn, dan moeten je medewerkers in datzelfde tempo mee veranderen." 

Veel bedrijven zijn ten onder gegaan omdat ze niet mee konden gaan met de veranderingen. Dat geldt voor processen, maar nog belangrijker, dat geldt voor mensen. Ontwikkel daarom een trainingsplan dat specifiek gericht is op veranderingen in processen en technologieën. Zo houd je je medewerkers continu op de hoogte van veranderingen. Technologieën, concepten en strategieën veranderen snel. Wil je als organisatie vooruitstrevend zijn, dan moeten je medewerkers in datzelfde tempo mee veranderen.

Geen weg terug

De implementatie van belangrijke technologieën en digitalisering van de bedrijfsvoering zijn niet meer weg te denken uit het bedrijfsleven. Neem het heft in handen en laat de HR-afdeling deze transformatie in gang zetten. Zo kan jouw organisatie zich aan het nieuwe digitale tijdperk aanpassen en behaal je succesvol je doel.

0

Reacties

Plaats een reactie

Volg ons

De Raet Overheidsdag 2018 is alweer voorbij, maar wat hebben we genoten. Het was een dag gevuld met informatieve br… https://t.co/YpDhxJye6D