Bel ons op +31 33 45 06 506
Nieuws

Drie veranderingen in HR die de komende jaren op u afkomen

08 november 2015

Welke HR-veranderingen komen er de komende jaren op u af? Afgelopen maand kwamen HR-verantwoordelijken van over de hele wereld bijeen op het HR Tech Congress in Las Vegas en op het HR Tech World Congress in Parijs. Wij waren erbij en gingen in gesprek met internationale HR-experts. Drie ontwikkelingen kwamen steeds weer ter sprake. We zetten ze hieronder voor u op een rij.

1. HR-technologie draait steeds meer om de medewerker 

Traditioneel werd HR-technologie vooral voor de HR-professional ontwikkeld en geïmplementeerd, signaleert Josh Bersin. HR-professionals kregen de tools in handen om hun processen efficiënter in te richten, met minder papierwerk en een betere informatievoorziening. HR-zaken zouden op deze manier ook steeds meer in de lijn moeten komen te liggen, bij managers en medewerkers. Toch blijft de rol van de medewerker volgens Bersin nog te vaak onderbelicht.

De komende jaren wordt HR-technologie steeds meer 'employee first', verwacht Bersin. Zowel in de ontwikkeling als in de implementatie van de technologie wordt het perspectief van de medewerker leidend. Medewerkers zijn immers niet anders gewend; ze verwachten van HR-technologie dezelfde intuïtieve werking als van een app om hun bankzaken te regelen.

HR-technologie moet dan ook meer zijn dan een administratieve tool die medewerkers plichtmatig inzetten. Maak het leuk voor medewerkers! Geef hen bijvoorbeeld de mogelijkheid om feedback met collega’s uit te wisselen, ontwikkeltips te krijgen of om zichzelf te profileren binnen hun organisatie. Dit helpt HR om mensen te binden, eigen regie over ontwikkeling te stimuleren en de productiviteit te verhogen.

2. De opkomst van mobiele HR-technologie zet door

De verschuiving naar employee-first HR hangt samen met de verdere opkomst van mobiele HR-technologie. Wereldwijd maken mensen nu vaker gebruik van internet op hun mobiel dan op een desktop. HR kan niet achterblijven met het aanbieden van mobiele HR-technologie.

Uit de binnenkort te lanceren Raet HR Benchmark 2015-2016 blijkt dat steeds meer medewerkers daar ook om vragen. Zij verwachten dat zij hun HR-zaken zelf op hun smartphone of tablet kunnen regelen. Waar en wanneer zij dat willen.

3. Performance management wordt een continu proces

Nu veel organisaties basisprocessen op HR-gebied al hebben gedigitaliseerd, kijken zij verder naar processen zoals performance management. Enerzijds omdat organisaties met het oog op de toekomst meer grip willen krijgen op de performance en ontwikkeling van medewerkers. Anderzijds om medewerkers zelf meer de regie over hun ontwikkeling willen. Het inrichten, uitvoeren en digitaal administreren van een jaarlijkse gesprekkencyclus is een goede eerste stap voor veel organisaties.

Maar uiteindelijk is er meer voor nodig om de ontwikkeling van medewerkers dagelijks onderwerp van gesprek te laten zijn. Dat vraagt om continue feedback; tussen manager en medewerkers, en tussen medewerkers onderling. Sommige bedrijven, zoals Accenture, gaan zelfs al zo ver om de jaarlijkse gesprekkencyclus af te schaffen. Zij richten hun processen en technologie nu volledig in op het continu uitwisselen van feedback. Dat sluit volgens Accenture beter aan op de natuurlijke behoeften en werkwijze van managers en medewerkers.

Weet u waar úw medewerkers behoefte aan hebben op HR-gebied? Wij denken graag met u mee!