Bel ons op +31 33 45 06 506

"Onze HR gaat full speed vooruit dankzij Raet Interim Services"

Interview met

Porsche Centrum Gelderland Sander Heere
After-Sales manager

In deze case

  • Raet Interim Services

Samenvatting

Porsche Centrum Gelderland wilde haar HR-afdeling professioneler organiseren. Daarvoor was specifieke kennis van HR-systemen noodzakelijk. Raet Interim Services bood uitkomst.

Sander Heere is After-Sales manager bij Porsche Centrum Gelderland en Porsche Classic Center Gelderland en heeft het dealerbedrijf van de Duitse sportwagens in korte tijd zien uitgroeien tot de grootste van Europa. De organisatie is inmiddels uitgebreid met een volwaardig schadeherstelbedrijf en een zelfstandige shop voor verkoop en onderhoud van klassieke Porsches. Samen met eigenaar Mark Wegh is Sander ook verantwoordelijk voor het personeelsbeleid.

“In 2006 zijn we gestart met 9 personeelsleden en inmiddels zijn het er meer dan 90. We kunnen HR er niet meer even bij doen en hebben daarom een beroep gedaan op Raet Interim Services. De salarisverwerking verliep al via Raet en onze boekhouder wilde er graag iemand bij met zowel kennis van HR als van de systemen. Wij hebben toen een aanvraag ingediend bij Raet Interim Services en zijn zo bij HR- en salarisspecialist Jeroen terecht gekomen.   

Professionalisering personeelsbeleid

De initiële opdracht zat vooral in de hoek van digitalisering. In een organisatie waar we met de meest moderne apparatuur werken, wilden we af van allerlei papieren processen en formulieren op doordrukvelletjes. Daarnaast was ons personeelsbeleid echt toe aan verdere professionalisering. Arbeidscontracten werden nog steeds opgesteld in eenvoudige Word-templates en afspraken met personeelsleden over bijvoorbeeld loopbaanontwikkeling vonden plaatsen aan de koffietafel zonder dat er iets werd vastgelegd.

“Je treft Jeroen soms zomaar naast een monteur onder een Porsche, terwijl hij iets toelicht over een verlofaanvraag.”

Onze HR moest dus in lijn komen met de rest van de organisatie en bovendien wilden we snel schakelen. Jeroen heeft ons hierbij enorm geholpen. Niet alleen met zijn kennis en ervaring van HR en Youforce, maar vooral door in gesprek te gaan met de monteurs en zich te laten zien op de werkvloer. Hij is in korte tijd ons uithangbord voor HR geworden. Je kunt Jeroen zomaar naast een monteur onder een Porsche aantreffen omdat hij iets toe wil lichten over een verlofaanvraag.

HR 2.0 in een patatkraam

We zijn gestart met de uitrol van Self Service voor verlof, omdat we  zo min mogelijk papier willen gebruiken in ons bedrijf en dus ook niet voor verlofaanvragen. Daarnaast moest de hele werkwijze een stuk eenvoudiger worden en transparant voor het management. Het proces is zo ingericht dat alles nu wordt vastgelegd in Youforce. En omdat het ook werkt op smartphone en tablet, kan iedereen er altijd en overal bij. 

“Met een patatkraam en een broodje beenham hebben we HR 2.0 geïntroduceerd.”

Voor veel medewerkers was dit best even wennen en daarom hebben we het niet zomaar over de schutting gegooid. Bij veel autobedrijven worden eigen medewerkers vergeten omdat de klant zoveel aandacht vraagt, maar wij vinden dat je je medewerkers mee moet nemen in belangrijke ontwikkelingen. Wij hebben daarom in een vroeg stadium iedereen al geïnformeerd over de wijzigingen en een speciale introductie-avond georganiseerd, compleet met een patatkraam en broodjes beenham. Jeroen heeft toen gedemonstreerd hoe je een vrije dag aanvraagt in Youforce en hij nam volop de tijd om alle vragen te beantwoorden. Op deze manier hebben wij HR 2.0 met veel enthousiasme geïntroduceerd en konden de medewerkers er bij wijze van spreken de volgende dag al mee aan de slag. 

Toegevoegde waarde Raet Interim Services

“We besparen enorm veel tijd doordat alle informatie meteen voor handen is en  voor medewerkers ontstaat geen verwarring over gemaakte afspraken.”

De toegevoegde waarde van Raet Interim Services zit vooral in het totaalpakket. We zijn hartstikke blij met de uitrol van Self Service voor verlof en kunnen niet wachten om ook de personeelsdossiers te digitaliseren. Maar ook de vastlegging van contracten, carrièrepaden van monteurs en verzuim zijn nu veel beter geregeld. We besparen enorm veel tijd doordat alle informatie meteen voor handen is en er voor medewerkers geen verwarring ontstaat over gemaakte afspraken. En als er toch nog vragen zijn, kunnen we altijd bij Jeroen terecht, zelfs als het niks met Porsche te maken heeft. Dat zorgt niet alleen voor efficiency maar ook voor tevreden gezichten op de werkvloer.

Op weg naar een volledig digitale organisatie

In een organisatie die altijd op volle toeren draait voor onze klanten zijn we erg blij dat we twee dagen per week versterking krijgen. Dankzij Raet Interim Services hebben we de juiste persoon voor de job gevonden en daardoor kunnen we vooruitgang boeken. Hoe we straks verder moeten als het contract afloopt? Daar hebben we eerlijk gezegd nog niet over nagedacht. We willen graag volgende stappen zetten naar een volledig digitale organisatie en daaruit volgt dat we meer HR-processen via Self Service beschikbaar gaan stellen. Daarbij zullen we Jeroen de eerste tijd nog hard nodig hebben.”

Over Porsche Centrum Gelderland

Porsche Centrum Gelderland is een onafhankelijke dealer van Porsche en de grootste in Europa. Binnen de vestiging in Heteren zijn behalve het dealerbedrijf, een eigen schadeherstelbedrijf ook een stand-alone showroom voor de verkoop en onderhoud van klassieke Porsches gevestigd. De organisatie is in 2006 gestart met negen medewerkers en ruim tien jaar later is dat aantal vertienvoudigd. De salarisverwerking verloopt via BPO van Raet en met de hulp van Raet Interim Services is dit jaar Self Service voor verlof succesvol uitgerold.

 

Lees meer over