Bel ons op +31 33 45 06 506

Performance Management helpt ons onze strategie dichterbij de medewerkers brengen. 

Interview met

Koning & Hartman Rob van Os
Directeur HRM
Joyce van de Velde
HR Consultant

Producten in deze case

  • Youforce Performance Management

Samenvatting

Om prestaties te optimaliseren, wilde Koning & Hartman dat persoonlijke doelen van medewerkers meer aan zouden sluiten bij de bedrijfsstrategie. Youforce Performance Management van Raet helpt daarbij.

De Raet HR Benchmark 2017 toont aan dat medewerkers kritisch zijn over de toegevoegde waarde van de traditionele gesprekscyclus. Zij willen liever continu feedback en learning on the job om tot optimale prestaties te komen. Bij Koning & Hartman hebben ze hun performance management daarop afgestemd. Directeur HRM Rob van Os: “Met Youforce Performance Management krijgen medewerkers zelf meer grip op hun ontwikkelingsproces.”

Er werd wel geregistreerd via allerlei formulieren, maar er was geen overzicht.

Van Os trapt het gesprek af: “Het zit in de genen van Koning & Hartman om structureel bezig te zijn met de ontwikkeling van medewerkers. We doen dat figuurlijk gesproken al meer dan honderd jaar. De systematiek van beoordelen, ontwikkelen en het stellen van doelen is nog steeds de basis, maar we hebben nu het proces geautomatiseerd.” HR consultant Joyce van de Velde legt uit: “We waren gewend de gesprekscyclus te registreren met behulp van papieren formulieren. Die kwamen in allerlei gesprekken dan weer terug, maar we merkten dat het overzicht ontbrak. De module Performance Management van Raet bracht daarin een grote verbetering.”

Young professionals

Van Os: “De behoefte om te digitaliseren ging gepaard met onze veranderende visie op performance management. Op het spoor gezet door onze trainees, wilden we naar een proces van continue feedback. De deelnemers aan ons Young Professionals Programma zitten intern op allerlei projecten en doen mee aan activiteiten, maar werken ook bij klanten. Zij hebben vooral behoefte aan permanente feedback; van de klant, van collega’s, van hun manager.

Feedback is voor een bedrijf – voor elke medewerker – noodzakelijk om de performance van de onderneming te optimaliseren. Het is echter niet eenvoudig om dit te organiseren als je medewerkers voortdurend op de weg zijn om storingen te verhelpen of actief zijn bij klanten. Nu zetten we 360 graden feedback in, als het even mogelijk is ook samen met de klant, om de kwaliteit van onze dienstverlening en van onze medewerkers te monitoren.”

Performance management cyclus vernieuwen

Van de Velde: “We hebben eerst het oude systeem as it is gedigitaliseerd. Als feedback kregen we terug dat medewerkers het systeem heel verfrissend vonden, maar over de methodiek – de digitale formulieren – dacht menigeen: daar gaan we weer... Op dat moment realiseerden we ons dat we ook weer eens goed moesten kijken naar manier waarop we de performance management cyclus hadden ingericht. Ongeveer gelijktijdig ontstond bij de directie de wens om teams en medewerkers meer zelfstandigheid te geven en meer verantwoordelijkheid lager in de organisatie leggen. Met andere woorden: bij ons performance management was het tijd voor verandering van beleid, technologie en tools.

Bij ons performance management was het tijd voor verandering van beleid, technologie en tools.

Van Os: “Het motto van Koning & Hartman is ‘onze mensen maken het verschil’, dus we willen graag dat onze medewerkers intrinsiek voelen dat zij dat verschil maken. Natuurlijk kun je daar als directie iets voor verzinnen, maar dat willen we niet meer. We hebben eerder al gemerkt dat niet alles wat je van bovenaf meldt bij iedereen in de organisatie landt. Onze strategie was, ondanks dat we deze regelmatig toelichten, niet eens bij iedereen bekend. Die wilden we, zonder wolligheden, dichterbij de medewerkers brengen. De module Performance Management blijkt ons daar uitstekend bij te ondersteunen.”

Strategie vertalen

Van de Velde vult aan: “Ons strategisch plan ligt vast, dat wordt geformuleerd door directie en management. Er komen strategieën en actieplannen uit voort die vervolgens door de verschillende afdelingen en individuele medewerkers vertaald worden naar hun eigen plannen en afspraken. Bij de implementatie van Youforce Performance Management hebben we als eerste de objectives en key results per business unit opgenomen. Nu staan er resultaatafspraken met SMART geformuleerde doelen. Elke afdeling weet hoe hij bijdraagt aan het realiseren van de strategie.

Elke afdeling weet hoe hij bijdraagt aan het realiseren van de strategie.

In de tweede fase hebben we per functie de competenties gespecificeerd, waar ook weer acties aan kunnen worden gekoppeld. We willen mensen positief benaderen, dus hebben we managers aangespoord in de gesprekken met medewerkers niet te veel aandacht te geven aan de mindere competenties maar vooral in te gaan op de goede punten. Zo zet je mensen in hun kracht. ‘Leuk, ik word gezien op mijn goede kanten!’ horen we van medewerkers. Het enthousiasme waarmee ze daarover tegen anderen praten, helpt om de nieuwe visie en aanpak als een olievlek door ons bedrijf te verspreiden.”

Actieplannen en opleidingswensen

Ook de brand values van Koning & Hartman hebben hun plek in Performance Management. Van de Velde: “Betrouwbaarheid, kennis en moed hebben we vertaald naar gewenst gedrag. Betrouwbaarheid en kennis waren niet zo ingewikkeld, maar over moed moesten we wel even nadenken. We zoeken het in innoverend gedrag en stellen medewerkers concreet de vraag: ‘Hoe kun jij bijdragen aan vernieuwing binnen Koning & Hartman?’ Ook hieraan worden actieplannen gekoppeld. Want ben je een drager van innovatie, ga daar dan alsjeblieft iets mee doen! Daarmee versterken we weer die olievlekwerking. Performance Management stelt ons zo in staat om die mensen er wel uit te filteren.  

In de laatste fase van performance management gesprekken komen er nog wat algemene vragen ter sprake over opleidingswensen, daar zit ook het persoonlijk ontwikkelplan (POP) in verweven, Hier kunnen medewerkers bijvoorbeeld ook de keuze maken om 360 graden feedback in te zetten. Het is niet verplicht, we stellen het wel ter beschikking van mensen die dat graag willen, of wanneer de leidinggevende het adviseert. Het gebeurt ook in teams. In ons HR-team hebben we elkaar beoordeeld, daarbij kun je in Youforce ook de zelfscore afzetten tegen de feedback die je van je collega’s of manager hebt ontvangen.  Hartstikke leuk!”

Conclusie

Koning & Hartman is tevreden met de module Performance Management van Raet. Van de Velde: “Voorheen keken we bij beoordelingsgesprekken terug, naar het verleden. Maar als het goed is weet je al wat er gebeurd is. Wij willen vooral vooruitkijken. Een ander voordeel is dat het HR-proces is veel gemakkelijker te rapporteren is. We hoeven geen onzin meer te administreren. Door het implementatieproces zijn we ook weer gaan kijken of iedereen wel op zijn plek zit. Het is inspirerend dat we weer in een fase zitten waarin we andere gesprekken voeren met medewerkers. Deze transitie heeft daarvoor de ruimte gecreëerd.”

Van Os: “Performance Management helpt onze medewerkers aan meer inzicht in eigen talenten en competenties, waardoor ze anders naar zichzelf gaan kijken en anders in hun werk staan: zelfbewuster en met meer betrokkenheid. Ze zullen eerder de regie pakken als het gaat om hun eigen ontwikkeling en ook naaste collega’s enthousiasmeren. Zo krijg je die olievlekwerking waar we naar op zoek zijn. En ik ben er zeker van dat als een team goed functioneert, successen ervaart, het ook goed gaat met Koning & Hartman."

Koning & Hartman

Koning & Hartman is een uniek technologiebedrijf voor de telecom, industrie en infrastructuur. Er zijn ruim 700 medewerkers in dienst. Het hoofdkantoor van Koning & Hartman is gevestigd in Amsterdam. 

 
Raet HR Benchmark, Talentmanagement

Raet HR Benchmark 2017: talentmanagement

Talentmanagement is voor iedereen, vinden bestuurders en HR-managers. Echter lang niet alle medewerkers ervaren dit zo. Dat en meer blijkt uit de Raet HR Benchmark 2017, een onderzoek onder medewerkers, HR-managers, bestuurders en zzp'ers.

Bekijk de onderzoeksresultaten

Lees meer over

Lees meer over

Volg ons

Slechts 30% medewerkers ervaart focus op talentmanagement. Lees het talent rapport van de Raet HR Benchmark 2017:… https://t.co/aHEaCC0Aop