Bel ons op +31 33 45 06 506

“Onze contactpersoon bij Raet Interim Services heeft aan een half woord genoeg”

Interview met

Gemeente Apeldoorn Huib Schröder
Teammanager Functioneel Beheer

Producten in deze case

  • Interim Services

Samenvatting

Gemeente Apeldoorn kreeg in 2015 het functioneel beheer van gemeente Epe en Tribuut erbij. Toen kon niemand er meer omheen: structurele uitbreiding van de capaciteit voor het functioneel beheer van Youforce was noodzakelijk. Raet vulde deze behoefte succesvol in met de dienst Interim Services.

Extra capaciteit nodig

Huib Schröder is teammanager van de afdeling Functioneel Beheer van gemeente Apeldoorn. Hij vertelt hoe zijn team met twintig vaste medewerkers en acht externen de handen vol had aan het beheer van meer dan negentig bedrijfskritische applicaties. “Er kwam steeds meer werk op ons af omdat we ook de systeeminrichting van andere instellingen zoals Tribuut en Centrum Jeugd en Gezin (CJG) gingen uitvoeren. Deze organisatieonderdelen zijn in 2015 zelfstandig geworden en moesten we als aparte instellingen in ons HR-systeem Youforce opnemen. Daarnaast waren er externe ontwikkelingen die voor extra druk op de capaciteit zorgden. Veranderende wet- en regelgeving en cao-regelingen zoals het individueel keuzebudget (IKB). Die vroegen veel aandacht van onze beheerders.”

“Er kwam steeds meer werk op ons af omdat we ook de systeeminrichting van andere instellingen gingen uitvoeren.” 

Gemeente Apeldoorn had in die tijd net samen met gemeente Epe een aanbesteding gedaan voor een e-HRM-systeem en de bijbehorende salarisverwerking. De gemeenten kozen daarbij voor Youforce van Raet. Schröder: “Gemeente Epe wilde bij de inrichting en het beheer van Youforce graag gebruik maken van de kennis en ervaring bij gemeente Apeldoorn en besteedde daarom het functioneel beheer aan ons uit. Toen was wel meteen duidelijk dat we extra capaciteit nodig hadden. Het bleek echter nog niet zo gemakkelijk om iemand te vinden." 

Combinatie software en services

Schröder vervolgt: “We zijn begonnen met de inrichting van de salarisadministratie van o.a. gemeente Epe en Tribuut. Salarisbetalingen moeten altijd op orde zijn. Daarna wilden we ons e-HRM systeem verder inrichten, met daarin de juiste autorisaties, workflows en digitale formulieren. Daar hadden we echt iemand voor nodig. Toen bleek het unieke van Raet: de combinatie software en services. Ik hoefde niet veel uit te leggen wat voor profiel wij zochten. Raet Interim Services stelde een kandidaat voor. We dronken een kop koffie en ze kon meteen aan de slag. Dat maak je niet vaak mee in detacheringsland.” 

“We dronken een kop koffie en ze kon meteen aan de slag. Dat maak je niet vaak mee in detacheringsland.” 

De interim specialist van Raet kende alle Youforce-modules en had een uitgesproken idee over hoe het e-HRM-portal het beste ingericht zou moeten worden. “We maakten eerst een inventarisatie van wat er allemaal gebeuren moest, die lijst hebben we systematisch afgewerkt. Elke week bepaalden we wat er gedaan moest worden. Zo hebben we de formulieren in HR Self Service vereenvoudigd en teruggebracht naar de standaarden die Raet daarvoor biedt. Juist daarin ligt de toegevoegde waarde van het e-HRM-systeem! De interim-kracht zelf had minder technische kennis, maar daarvan was ze zich heel goed bewust. Ze wist heel goed de weg binnen Raet en kon dus snel andere experts oplijnen. Als het nodig was, schakelde ze een technische collega in.”

Kwaliteit netwerk van Raet loont

Na elf maanden optimaliseren van de salarisadministratie en het inrichten van HR-cloudoplossing Youforce nam de interim-kracht afscheid. “We hadden nog steeds behoefte aan capaciteit, daarom zijn we op zoek gegaan naar een vaste medewerker,” zegt Schröder. “Die zou naast de Raet-modules ook andere applicaties moeten beheren. Ik legde het functieprofiel neer bij Raet en wederom bleek uit de werving en selectie van Raet de kwaliteit van hun netwerk. Via de ‘Deta-vast’-constructie kregen we een fantastische nieuwe medewerker. Ze heeft onze bestaande digitale formulieren geïnventariseerd, is erg proactief en gaat nu met onze interne klanten in gesprek over verbeterpunten van HR-processen en workflows. Daarbij doet ze concrete voorstellen voor verbeteringen en kan die ook nog eens zelf in het systeem van Raet doorvoeren. Daarmee creëert ze gelijk draagvlak in de organisatie.” 

“Onze contactpersoon bij Raet Interim Services heeft aan een half woord genoeg.”

Met behulp van Raet vulde Huib Schröder dus twee keer een specifieke consultancyvraag succesvol in. “Onze contactpersoon bij Raet Interim Services heeft aan een half woord genoeg. De volgende keer dat ik iemand nodig heb voor deze specifieke Raet behoefte, zou ik alleen maar hem bellen. Ik kan me niet voorstellen dat ik iets anders zou doen.” 

Over Gemeente Apeldoorn

Gemeente Apeldoorn is een ‘100.000 plus’ gemeente met ruim 1.500 medewerkers. De gemeente biedt burgers en het bedrijfsleven tal van producten en diensten op het gebied van wonen en werken, publieke dienstverlening en sociale en ruimtelijke projecten. De afdeling Functioneel Beheer is een van de zes teams van de afdeling Informatie van de Gemeente Apeldoorn. Zij zorgt voor het beheer van negentig bedrijfskritische applicaties, die draaien bij zeven gemeentelijke instellingen, waaronder de omgevingsdienst , de gemeente Epe en vier verzelfstandigde Centra voor Jeugd en Gezondheid. Er werken twintig vaste medewerkers en acht externen.

Lees meer over

Volg ons

@nuterdepuut Voor zover wij weten waren er geen verstoringen vandaag. De website raet.nl was wel slecht bereikbaar.… https://t.co/KO96DtibVA