Bel ons op +31 33 45 06 506

“In partnership met Raet kijken we hoe we gezamenlijke klanten nog beter kunnen bedienen.”

Interview met

Aon Hewitt Jan Schilt
Director Client Relationship

Producten in deze case

  • Pensioen Excasso

Samenvatting

Sinds 2007 werkt Aon Hewitt met Raet software voor pensioen excasso. Het eerste contract werd verlengd. "Iets wat goed bevalt moet je niet overboord zetten."

Aon Hewitt verzorgt de pensioen excasso voor zo’n 20 Nederlandse pensioenfondsen, en werkt sinds 2007 samen met Raet voor het uitkeren van de pensioenen. Jan Schilt, nu Director Client Relationship, was in 2007 Director IT en heeft aan de wieg gestaan van een vruchtbare samenwerking. ”De uitkeringen gaan goed bij Raet.” 

Jan Schilt kijkt terug naar het eerste begin. “We waren nog niet overgenomen door risicoadviseur en verzekeringsmakelaar Aon. Destijds had Hewitt Associates eigen uitkerings- en excassosoftware en een grote afdeling voor beheer van de applicatie en het in de gaten houden van alle belastingregels (ook met betrekking tot buitenlandbetalingen). De vraag kwam toen op of wij met eigen software wilden blijven werken of dat deel juist uitbesteden? Dat was aanleiding om een businesscase te maken. We kwamen al snel bij Raet uit.

"Raet was de enige aanbieder die een aparte pensioentak had."

Een belangrijk punt was dat Raet de enige aanbieder was die een aparte pensioentak had. HR payroll of pensioen excasso is toch iets heel anders. Je kunt een gepensioneerde geen afschrift met een payroll- of employeenummer toesturen. Dat had Raet goed begrepen, dus de synergie tussen de organisaties was er direct.” 

Intensief implementatietraject

“Wij hebben veeleisende klanten,” vervolgt Schilt. “En de naadloze koppeling van Raet software aan ons pensioenadministratiesysteem vergde vanwege de complexiteit van de pensioenregelingen een intensief implementatietraject. Van beide kanten. Maar er was vertrouwen en het kwam goed. We hadden in die tijd 3000 buitenlandbetalingen. Dat kan niet elk systeem aan, maar Raet wel. Het liep prima.

Een aantal jaren later kwam er nieuwe software vanuit Raet. Het werd mogelijk om meer variatie te brengen in de bruto-netto opgaven en ze klantspecifiek te maken. Aon Hewitt heeft toen de nieuwe Raet specificatie aan haar klanten geadviseerd, omdat we die eenvoudig hun eigen look en feel konden meegeven, eigen logo en teksten etc. Daarmee kwam een persoonlijker benadering van pensioen excasso binnen bereik. Ook voor de kleinere klanten.”

Contractverlenging

In oktober 2010 werd Hewitt Associates overgenomen door Aon. Kort daarna, in 2012, zou het vijfjarig contract met Raet aflopen. Heroverweging of verlenging? Schilt: “Gezien de prijs-kwaliteitverhouding waren we daar al snel uit. Het liep goed, bij de transitie naar een nieuwe aanbieder weet je dat dat niet zonder problemen gaat verlopen en bovendien zou de overgang naar een nieuwe uitvoerder een flinke investering in manuren vragen. In 2012 werd het contract met Raet dus voor langere tijd verlengd. Iets wat goed bevalt moet je niet overboord zetten.“

"Aon Hewitt heeft toen de nieuwe Raet specificatie aan haar klanten geadviseerd, omdat we die eenvoudig hun eigen look en feel konden meegeven."

In 2013 kwam Raet met een voorstel om gebruik te maken van een andere uitkeringsoplossing. Schilt: “Dat was een hele uitdaging, zeker lastig omdat we door een platformwijzing aan een vaste overgangsdatum gebonden waren. Er hebben veel mensen aan gewerkt maar uiteindelijk is het goed gelukt.”

Pensioenmarkt in beweging

Er gebeurt veel in de pensioenmarkt. Schilt: “En we zijn er nog niet. In de nabije toekomst zullen we meer flexibiliteit zien in de pensioenen. Het aantal gedeeltelijke pensioneringen zal groeien, dat ligt eraan welke keuzemogelijkheden werkgevers hun medewerkers geven. Dat zorgt ervoor dat de mutatiegraad toeneemt en daarmee ook het risico op fouten. De beheersmaatregelen die wij nu al hebben getroffen zijn op dit moment voldoende, maar extra aandacht voor dit onderwerp is gewenst.”

“Wij werken toe naar volledig digitaal voor iedereen.”

De digitalisering neemt snel toe in Nederland. Kijk maar naar mijnoverheid.nl. De belastingdienst stuurt na 2018 alleen nog maar digitale berichten. De pensioenfondsen bewegen  uiteraard mee in de digitaliseringsslag. Wij werken toe naar volledig digitaal voor iedereen. Maar we moeten wel goed nadenken over hoe we dat gaan inrichten. Het betekent dat de security goed geregeld moet zijn en dat de customer experience optimaal moet zijn.” 

Toekomstvisie

In de aansluiting op de digitaliseringstrend komt Aon Hewitt Raet weer tegen. Schilt: “We zijn nu bezig met de uitrol van een nieuw versie van ons pensioen-/polissysteem, een portal voor klanten en eindgebruikers, etc. Verder verwachten wij veel van ons Europese initiatief United Pensions. United Pensions is in 2014 opgericht in België en is een multi-employer IORP. Het aantal Nederlandse klanten dat toetreedt tot United Pensions neemt toe. Voor Nederland biedt United Pensions effectieve en efficiënte DB-regelingen (salaris-diensttijdregelingen) aan. De dagelijkse zaken rond de pensioenregeling en uitkeringen wordt vlekkeloos, snel en soepel geregeld vanuit Nederland. In partnership met Raet kijken we hoe we ook deze groep gezamenlijke klanten nog beter kunnen bedienen.”

Over Aon

Aon is een wereldspeler op het gebied van risicomanagement. Actief in 120 landen, met 72.000 werknemers, waarvan 1.650 in Nederland. Aon Hewitt is een kennisintensieve adviesorganisatie voor employee benefits en actuariële dienstverlening gericht op in Nederland gevestigde werkgevers en pensioenfondsen. 

 

Lees meer over

Volg ons

Wilt u medewerkers de regie geven over hun ontwikkeling? Dat kan met Youforce Opleidingsmanagement. Bekijk de video: https://t.co/2xnb0iQLAZ