Bel ons op +31 33 45 06 506

Terugblik 'Talentmanagement in het onderwijs: van visie naar beleid'

Hoe komt u met de mensen van vandaag tot de groei van morgen?

Zeventig procent van de bestuurders van Nederlandse organisaties maakt zich zorgen over de vraag of zij op dit moment de juiste capaciteit in huis hebben om de uitdagingen van morgen aan te gaan. Slechts vier procent van hen kijkt daarbij verder dan vijf jaar vooruit. Ook in het onderwijs veranderen organisaties snel, maar zijn medewerkers honkvast. Ruim zeventig procent denkt de komende twee jaar op z’n plek te blijven zitten…

Dit is nog maar een kleine greep uit de uitkomsten van de Raet HR-Benchmark. Raet onderzocht voor de achtste keer onder ruim 1100 medewerkers, 506 HR-managers en 117 bestuurders hoe zij aankijken tegen hot topics in HR. Talentmanagement kwam daar als één van de belangrijkste speerpunten uit. Reden om in het fraaie Amersfoortse Eemhuis een seminar te organiseren over talentmanagement in het onderwijs, de sector waar Raet al jarenlang een ruimte klantenkring kent.

Praktijkvoorbeelden

Wietske van Hees, directeur Onderwijs bij Raet, beet het spits af: “Talentmanagement staat hoog op de agenda bij HR, zo blijkt uit onze Benchmark. Hoe komt u met de mensen van vandaag tot de groei van morgen? We hopen dat de drie praktijkvoorbeelden die we vandaag presenteren u inspireren om met deze vraag aan de slag te gaan.”

Sander Kars, onderzoeker en marketeer bij Raet: “Medewerkers vinden het belangrijk om de regie te hebben over hun ontwikkeling en inzetbaarheid. In de praktijk blijkt echter dat zij – zeker in het onderwijs – die regie te weinig daadwerkelijk pakken. Terwijl dit de kwaliteit van het onderwijs wel positief kan beïnvloeden. Wat is de rol van HR in dat proces?” Die vraag wordt deze middag beantwoord door drie HR-managers die ieder op hun eigen manier met talentmanagement bezig zijn. Al dan niet ondersteund door de software van Raet.

Individualiteit & identiteit

Hanneke Suvaal is hoofd van het Expertisecentrum HRM en tevens projectleider voor de inrichting van het z.g. leer- en ontwikkelcentrum van ID college, een regionaal opleidingscentrum met zeven vestigingen in Zuid-Holland voor MBO en cursussen voor volwassenen. Hanneke: “De letters ID staan voor individualiteit en identiteit. Studenten maken hun eigen keuzes. Keuzes die bij hen passen en waar ze trots op kunnen zijn. Ze leren bij ons een vak, ontwikkelen zich persoonlijk en leren hun weg telkens opnieuw te vinden in de maatschappij. Alle veranderingen ten spijt, dit is wat onveranderd blijft. Daarom bieden wij vraaggericht onderwijs aan. Het motto dat wij daarbij hanteren is: ‘kies voor ontwikkeling, kies voor ID College.’ Wat we voor onze studenten willen, geldt ook voor onszelf, de medewerkers, de professionele organisatie. Talentontwikkeling staat daarmee niet alleen in het primaire proces centraal, maar is ook een van de belangrijkste pijlers voor medewerkers zelf.

Brede verkenning

De centrale vraag die zich opdringt luidt: hoe bereikt ID College zijn ambities door gebruik te maken van de talenten van medewerkers? “We zijn begonnen met een brede verkenning. Daaruit bleek dat er al veel initiatieven ontplooid worden. Er worden allerhande trainingen gegeven en soms worden werkinstructies ook trainingen genoemd. Het positieve daaraan is de open houding ten aanzien van leren en ontwikkelen. Er worden veel interne trainingen gegeven. Dat is ook niet zo verwonderlijk, want in een onderwijsinstelling heeft vrijwel iedereen verstand van leren en ontwikkelen…”, aldus Hanneke.

Werkdruk

"Uit de verkenning bleek ook dat de werkdruk de ontwikkeling van onszelf belemmert. Vooral op docenten komt zoveel af, dat zij nauwelijks ruimte hebben – zowel letterlijk als figuurlijk - om even hun hoofd leeg te maken. Aan de andere kant weten we dat de noodzakelijke kwaliteitsverbetering in het onderwijs uit de ontwikkeling van medewerkers moet komen."

Maar hoe doen de medewerkers dat  bij ID College? “Mensen veranderen alleen als ze daar zelf belang bij hebben.Onder welke condities leren wij het meest? Als je een net iets te moeilijke klus moet klaren, als je inspanning daadwerkelijk resultaat oplevert, als je fouten mag maken en je daarbij kunt rekenen op het vertrouwen van je leidinggevende. Dit soort voorwaarden hebben we allemaal meegenomen in onze visie op HRD."

Hanneke: “De volgende stap is: van visie naar werkelijkheid. De echte kwaliteit van het onderwijs vindt plaats in de lokalen, tussen docent en student. Daarbij bepalen de teams samen de kwaliteit van het onderwijs. We hebben dus topdocenten nodig die goed in teamverband kunnen werken. Die moeten we werven of ontwikkelen. Verder gaan we daarbij uit van de unieke kracht van mensen. De verschillen maken een team sterker. Ontwikkeling moet een continue factor worden en leidinggevenden moeten zo worden getraind dat ze talenten herkennen en kunnen aanspreken.”

Het ID College bouwt nu een integraal leer- en ontwikkelcentrum dat is opgebouwd uit een online loket en uit diverse fysieke locaties waar medewerkers terecht kunnen. Hanneke: “Maar daarmee zijn we er natuurlijk nog niet. Het blijft opereren op spanningsbogen. Die van centrale regie versus autonomie,  en van zelfreflectie en feedback. En dat is ook maar goed ook. Niet de uitersten zijn het antwoord, maar telkens opnieuw bezien welke keuze opportuun is, ik ben tevreden als ik in de praktijk van alle dag zie dat het voor ons allemaal gewoon is om te leren. En dat iedereen scherp is op de kwaliteit van z’n eigen prestaties en van het onderwijs in het algemeen."

Cement

“Talent is vaardig zonder ontwikkeling. Ontwikkeling vergroot het talent.” Met die uitspraak begon Alette Hospers haar presentatie in Amersfoort. Zij is clusterdirecteur HRM bij Stenden Univerity. “En ik ben trots dat ik daar mag werken”, laat zij weten. Stenden heeft vijf locaties in Nederland en vier in Zuid-Afrika, Thailand, Quatar en Bali. Toen Alette acht jaar geleden binnenkwam, stond het HR-beleid als een huis. “Er was een goed fundament nodig, mijn missie was professionaliseren vanuit die kracht. Het eerste jaar hebben we administratieve organisatie verstevigd en vervolgens is HR zich sterk op talentmanagement gaan richten. Ik zie het als mijn taak om de boven- en onderwereld bij elkaar te brengen. HR is het cement tussen docenten, management en bestuur.”

"Om de kwaliteit van het onderwijs te verhogen, is het om te beginnen belangrijk dat docenten met plezier naar hun werk gaan en gezond zijn. Duurzame inzetbaarheid staat bij ons dan ook hoog op de agenda. We hebben daarbij de cao opzij gelegd en er onze eigen invulling aan gegeven. We hebben een ‘huis’ gebouwd dat is gebaseerd op het fundament vitaliteit. In de verdiepingen daarboven volgen respectievelijk talent, persoonlijke drijfveren en ‘mijn werk’. En die iconen keren overal terug. De talent-verdieping is gericht op professionalisering, mensen worden vrijgemaakt om te leren en af te studeren. Het percentage docenten met een master ligt nu op tachtig procent, we willen dat naar honderd hebben. Ons doel is om 2020 alleen nog maar docenten met een master voor de klas te hebben. En ja, dat blijft een uitdaging. Medewerkers en leidinggevenden dienen continu uitgedaagd te worden om structureel aandacht te blijven geven aan professionalisering en talentontwikkeling."

Drijfverentest

"Onder drijfveren verstaan we: wat maakt dat je iedere dag met plezier naar je werk gaat? De helft van alle duizend medewerkers heeft inmiddels een drijfverentest gedaan. De uitkomsten daarvan delen zij ook met hun teamleden, zodat zij elkaar beter begrijpen. Als je weet waar mijn kracht ligt, kun je me daar ook op aanspreken..."

"Talentontwikkeling staat bij dit alles zoveel mogelijk centraal. Kennis moet natuurlijk op orde zijn. Maar wat doe je met intrinsieke motivatie? Kun je daar ook eisen aan hangen? Docenten werken heel zelfstandig. De klas is hun domein. Daarom hebben we onze gesprekscyclus ingericht als ontwikkelgesprekken. Samen bespreken hoe je jouw talenten het beste kunt inzetten en ontwikkelen. Een beoordeling rolt daar vervolgens vanzelf wel uit. En alle afspraken die we maken, moeten een link hebben met de missie van de organisatie."

De Onderwijsspecialisten

Hekkensluiter Willy Knoers is Hoofd P&O bij De Onderwijsspecialisten en in die functie verantwoordelijk voor de ontwikkeling en uitvoering van het integraal personeelsbeleid en de personeelsadministratie. De Onderwijsspecialisten is het bestuur en de organisatie voor 21 scholen in het speciaal onderwijs. Bij die scholen werken ruim 1.200 medewerkers en zij geven les aan 2.850 kinderen. Focus in het werk van haar afdeling: opbrengstgericht werken. En dat vergt iets van zowel de leerkrachten als HR.

"Om de kwaliteit van het onderwijs te verhogen, is het om te beginnen belangrijk dat docenten met plezier naar hun werk gaan en gezond zijn. Duurzame inzetbaarheid staat bij ons dan ook hoog op de agenda. We hebben daarbij de cao opzij gelegd en er onze eigen invulling aan gegeven. We hebben een ‘huis’ gebouwd dat is gebaseerd op het fundament vitaliteit. In de verdiepingen daarboven volgen respectievelijk talent, persoonlijke drijfveren en ‘mijn werk’. En die iconen keren overal terug. De talent-verdieping is gericht op professionalisering, mensen worden vrijgemaakt om te leren en af te studeren. Het percentage docenten met een master ligt nu op tachtig procent, we willen dat naar honderd hebben. Ons doel is om 2020 alleen nog maar docenten met een master voor de klas te hebben. En ja, dat blijft een uitdaging. Medewerkers en leidinggevenden dienen continu uitgedaagd te worden om structureel aandacht te blijven geven aan professionalisering en talentontwikkeling."

Drijfverentest

"Onder drijfveren verstaan we: wat maakt dat je iedere dag met plezier naar je werk gaat? De helft van alle duizend medewerkers heeft inmiddels een drijfverentest gedaan. De uitkomsten daarvan delen zij ook met hun teamleden, zodat zij elkaar beter begrijpen. Als je weet waar mijn kracht ligt, kun je me daar ook op aanspreken..."

"Talentontwikkeling staat bij dit alles zoveel mogelijk centraal. Kennis moet natuurlijk op orde zijn. Maar wat doe je met intrinsieke motivatie? Kun je daar ook eisen aan hangen? Docenten werken heel zelfstandig. De klas is hun domein. Daarom hebben we onze gesprekscyclus ingericht als ontwikkelgesprekken. Samen bespreken hoe je jouw talenten het beste kunt inzetten en ontwikkelen. Een beoordeling rolt daar vervolgens vanzelf wel uit. En alle afspraken die we maken, moeten een link hebben met de missie van de organisatie."

De Onderwijsspecialisten

Hekkensluiter Willy Knoers is Hoofd P&O bij De Onderwijsspecialisten en in die functie verantwoordelijk voor de ontwikkeling en uitvoering van het integraal personeelsbeleid en de personeelsadministratie. De Onderwijsspecialisten is het bestuur en de organisatie voor 21 scholen in het speciaal onderwijs. Bij die scholen werken ruim 1.200 medewerkers en zij geven les aan 2.850 kinderen. Focus in het werk van haar afdeling: opbrengstgericht werken. En dat vergt iets van zowel de leerkrachten als HR.

Volg ons

Tussen 27 juni en 6 juli vinden de Raet Zorgdagen voor klanten weer plaats op vier locaties. Meld u nu aan: https://t.co/nl73rVBHMN