Bel ons op +31 33 45 06 506
Blog

"HR analytics helpt ons om waarde toe te voegen aan de business"

Tristan Lavender
Tristan Lavender 09 februari 2015

Interview met Patrick Coolen (ABN AMRO)

De afgelopen tien jaar wordt regelmatig de discussie gevoerd hoe je als HR aan tafel komt bij het senior management van je organisatie. Met HR analytics heb je een middel in handen waarmee je dat kunt bereiken.” Patrick Coolen, manager HR metrics en HR analytics bij ABN AMRO, gelooft er heilig in: de kracht van data in het adviseren van de business. Niet zonder reden, want de afgelopen anderhalf jaar heeft Coolen veel positieve respons gehad op de manier waarop hij HR analytics op de kaart heeft gezet binnen ABN AMRO. “Het begint allemaal met een vraag van de business. Die vraag moet je in je onderzoek beantwoorden, zodat je de business vooruit helpt.

Bij veel organisaties staat HR analytics nog in de kinderschoenen, blijkt uit de Raet HR Benchmark 2014-2015. Toch is er wel ambitie om meer met data te doen. Bij 58% van de HR-managers leeft zelfs de overtuiging dat HR analytics een voorwaarde is om de rol van HR business partner goed in te vullen. Patrick Coolen deelt die mening: “De tijd is voorbij dat je bij een management-team kon binnenlopen om enkel te laten zien dat de engagement onder medewerkers was gestegen van 70% naar 71%. Waar het meer om draait, is de impact van een stijging in engagement op business-KPI’s zoals winst of klanttevredenheid. Dit laatste type inzicht is wat onze business steeds meer van ons vraagt.

Meer dan HR-data

Begin 2013 maakte Patrick Coolen daar een start mee in ABN AMRO. Hij bouwde een nieuwe afdeling die met behulp van data-analyses besluitvorming in de business ondersteunt. Daarbij gebruikt zijn team niet alleen HR-data, maar ook veel business-data, zoals bijvoorbeeld data over klanttevredenheid of commerciële performance.

We analyseren deze data in onderlinge samenhang. Daarmee brengen we bijvoorbeeld in kaart wat de relatie is tussen HR-factoren zoals engagement en leiderschapsstijlen aan de ene kant, en businessresultaten zoals klanttevredenheid en het aantal verkochte producten aan de andere kant. De verkregen inzichten helpen om betere keuzes te maken in de HR-factoren waar je op stuurt en de HR-middelen die je inzet als organisatie.

Ga in gesprek met de business

Hoe besluit je welke data je gaat onderzoeken? Coolen: “Ga met de business in gesprek en zorg dat je helder in beeld hebt op welke KPI’s zij sturen. Met andere woorden: waar liggen zij wakker van? Stel vragen. Dring door tot de behoefte van de business. Dan wordt vanzelf duidelijk hoe je kunt bijdragen aan het oplossen van hun problemen of het realiseren van hun ambities. Voordat ik een onderzoek start met mijn team, vraag ik ook altijd om akkoord aan onze HR-directeur en een senior manager. Anders loop je het risico dat je bevindingen in een bureaula belanden. Het draait allemaal om relevantie voor de business.

Het opstarten van een onderzoek vraagt meer tijd dan de data-analyses zelf, is inmiddels de ervaring van Coolen. “Je moet voldoende tijd uittrekken om de onderzoeksvraag scherp te stellen, de juiste datasets te vinden en data op te schonen zodat ze klaar zijn voor analyses. Vervolgens is het belangrijk dat je in gesprek blijft met de business. Het is niet zo dat je een onderzoek doet en drie weken later een onderzoeksrapport oplevert. Het is veel effectiever om samen met de business duiding te geven aan de uitkomsten. Analytics is een iteratief proces. Op die manier kom je van data tot actionable insights, waar de business echt wat mee kan.

Begin klein

Voor het analyseren van data werkt Coolen samen met een externe partij. “In mijn eigen team heb ik liever adviseurs die HR heel goed snappen. Natuurlijk moeten zij wel affiniteit hebben met statistiek en kennis op dat vlak hebben, maar het uitvoeren van data-analyses is weer een vak apart. Het is een bewuste keuze om dat onderdeel van HR analytics te outsourcen naar echte specialisten.” Waar te beginnen als je nog niet zover bent?

Coolen adviseert om het simpel te houden en gewoon eens aan de slag te gaan op basis van een beschikbare dataset. “Als je eerst naar 100% datakwaliteit streeft en allerlei andere randvoorwaarden wilt invullen, dan ben je zo een half jaar verder zonder dat je iets hebt bereikt. Begin klein, leer al doende, en bouw je aanpak geleidelijk uit. Ook als je niet zo groot bent als ABN AMRO, beschik je vaak over meer data dan je denkt. Denk bijvoorbeeld aan historische data die je in de loop der jaren hebt opgebouwd. Durf een eerste stap te nemen. Je kunt er morgen al mee beginnen.

Onderzoeksrapport: HR analytics en HR als business partner

Hoe gaan andere organisaties om met HR analytics? En wat verwachten bestuurders op dit gebied? Lees er meer over in de Raet HR Benchmark 2014-2015.

Download onderzoeksrapport
0

Reacties

Plaats een reactie

Tristan Lavender

Content marketing manager

Volg ons

In een artikel in het #AD geeft collega Joke van der Velpen haar visie op het fenomeen 'vakantiegeld' in deze tijd: https://t.co/kR652YbuI0